Zes mei was het Anti – Dieetdag. Een diëtiste vertelt in het AD waarom een dieet niet werkt.

 In Geen categorie

Algemeen Dagblad 30-4-2022 ELLEN DEN HOLLANDER

Diëtiste ­Marie­-­ José Torenvliet vertelt in het AD waarom een dieet niet werkt, ze weet ook wat beter werkt: signalen ­opvangen van je lichaam. Ze schreef ook een interessant boek. Wij vatten het artikel voor je samen.

 “Met een dieet brengen mensen hun lichaam in een toestand waarin het niet zal meewerken om je doel te bereiken. Vaak heb je met een dieet twee à drie weken resultaat. Als je op korte termijn alles laat staan, dan val je af. Maar de kans dat je vervolgens struikelt is heel groot.” Dat heeft te maken met onze hormonen en onze hersenen. Die regelen onze thermostaat, ons hongergevoel en ons verzadigingsgevoel. Ontzeg je jezelf voedingsstoffen die je nodig hebt, zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en gezonde vetten, dan raakt je lichaam in een noodtoestand. Als je dat lang volhoudt, kun je zelfs ondervoedingsverschijnselen krijgen.”

 Je krijgt toch honger?
“Dat klopt, maar de ene honger is de andere niet. Er zijn verschillende soorten. Een veel voorkomende is gewoontehonger. Het is twaalf uur, dús je maag gaat rommelen. Vermoeidheidshonger is ook een bekende: aan het einde van de dag voel je een energietekort en dan denkt je lichaam: ‘ik moet tekorten aanvullen’. Dan doe je dat meestal door iets zoets te eten, maar kort erna voel je je weer net zo moe. Een ­bekende is ook verveelhonger: je zoekt dan een bezigheid of afleiding.” De diëtiste noemt nog een andere: concentratiehonger. “Je hersenen gebruiken veel energie, wel een kwart van alle in je lichaam aanwezige energie. Veel mensen zoeken dan een snelle oplossing met suiker. Dan kun je je weer even focussen. Het helpt om op zo’n moment te bewegen. Dan gaat je bloed stromen en vervoert energie en zuurstof richting de hersenen. Je kunt ook even naar buiten gaan of op iets kauwen om de doorbloeding van de hersenen te vergroten. Liefst iets hards, zoals peentjes of een appel, maar kauwgom kan ook.”

 Tips van de expert

  • Laat je niet foppen
    Een rommelende maag? Dat is niet hetzelfde als honger. Soms denk je dat je honger hebt, maar heb je onvoldoende gedronken. Neem dan een glas water. Lichaamshonger is échte honger. Je lichaam geeft dan aan dat je eten nodig hebt.
  • Maak voedzame maaltijden
    Een vullende maaltijd bevat gezonde vetten (denk aan vette vis, plantaardige olie zoals olijfolie), vezels (granen, groenten en fruit bevatten veel vezels) en eiwitten (zoals peulvruchten, zuivel, vlees of kaas).
  • Eet vers
    Eet zo veel mogelijk ­groenten en fruit uit het seizoen. En bereid zelf je maaltijden met verse ­producten.
Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start met typen en druk op enter om te zoeken